vrijdag 12 maart 2010

Voorjaarsschoonmaak / Hemmeltied

Nu de kou uit de lucht is en de lente echt voelbaar wordt is het tijd voor . . . . . VOORJAARSSCHOONMAAK !
Op het moment dat de eerste zonnestralen in het huis komen en men daardoor kleine stofdeeltjes ziet opwaaien, is het juiste moment aangebroken om het hele huis eens goed schoon te maken. Systematisch - kamer voor kamer - gaat men te werk. Geen kamer blijft gespaard.

Als ik terugdenk aan mijn jeugd, komen de beelden van de jaarlijks terugkerende voorjaarsschoonmaak me weer voor ogen . . .
Héél het huis (13 kamers !) stond letterlijk op zijn kop !
Elk plintje werd minuscuul onderzocht op stof, alle tapijten hingen te luchten en overal emmers sop, ragebollen etc . . .
De gordijnen werden van het raam gehaald en naar de stomerij gebracht of zelf gewassen. Ramen en deuren werden opengezet. De vloerkleden en lopers werden opgerold en naar buiten gebracht om ze eens goed met de mattenklopper uit te kloppen. Als het weer het toeliet, ging al het meubilair even naar buiten, om het binnen eens goed schoon te maken. Alle kasten werden leeggeruimd en van binnen goed schoongemaakt. Het kastpapier werd, indien noodzakelijk, vervangen. Voordat de kast weer ingeruimd werd, werd deze eerst van de muur gehaald om achter en onder de kast alles goed schoon te maken en houten kasten werden goed in de boenwas gezet.

Nadat de kasten weer schoon op hun plaats stonden, werden de kamerdeuren gesopt, de ramen gewassen en de vloeren geschrobd. Dan konden de uitgeklopte kleden weer op de vloer, de overige meubels weer naar binnen en ook de gewassen en gestreken gordijnen voor het raam. Het liefst werden de kamers ook opnieuw behangen en gewit.
Tja, dat was toen . . . is men nu ook nog zo bezig met een voorjaarsschoonmaak ?
Ik in ieder geval wel, ik krijg vanzelf de lentekriebels en wil soppen en boenen. De winter van me af poetsen om weer lentefris de zonnestralen te begroeten !

2 opmerkingen:

  1. Wat heb je er ontzettend leuke nostalgische plaatje bij uitgezocht. Mijn complimenten! Groet, Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige nostalgische plaatjes! Maakt de voorjaarsschoonmaak veeeeeeeeel leuker.....
    Gezellig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails